Michaela. Tvåbarnsmamma & fästmö. Kommunikatör & Digital strateg student. Matlagning. Träning. Livet

London dag 2.

Som jag skrivit tidigare så vaknade jag och Sofi super tidigt på Tisdagen dels för att vi är morgon pigga mammor och dels för att jag sov jätte dåligt första natten. Vid 7 var vi redan utanför dörren och intog ett Café som såg mysigt ut , att dom dessutom bakade brödet direkt där var ännu ett plus som fick oss att gå in. Jag drack varm choklad med en ostmacka och yoghurt och brödet var bara föööör gott! Vi satt på en liten bardisk mot platsen där dom bakade och att dom gör allt så öppet gillar jag verkligen , det är som Vapiano man ser vad dom gör bakom diskarna och då är stället oftast väldigt fräscht.

Efter frukosten så var dagens plan att vi skulle ta oss till Camden town och gå på deras maknad så vi tänkte varför inte vara ute i god tid så vi hoppade ner i tunnelbanan som med glädje inte hade strejkt och tog oss 3 stationer med svarta linjen till Camden. När vi kom fram så insåg vi att vi kanske var lite väl tidigt ute och skrattade mest åt oss själva eftersom det är så typiskt oss att vara ute i god tid. Men när vi nu visste hur vi tog oss dit så bestämde vi oss att dyka ner i rusningstrafiken igen och ändå turista lite så vi hade det ”avklarat” haha.

En sak är säker, jag är så glad över vår kollektiv trafik i Sverige och hur mycket plats vi har för när vi fick prova på att åka i fullproppade tunnelbanor kl 8 på morgonen så insåg man att det inte var så roligt. Stackars alla människor som måste ta sig genom denna kollektiv trafik varje dag och det roligaste var nog de gravida vi såg som hade en speciell skylt på sig där det stod ” baby on board” för att dom skulle få sitta, vet dock inte om jag skulle gå runt med den bara för att någon ska resa sig för mig men det gör londonborna tydligen…

Första stoppet blev piccadily cirkus där det var helt folktomt och vi hade hur mycket utrymme som helst och fotografera på haha.

När vi hade tittat färdigt började vi promenera och tänkte att vi hamnar väll någonstans. På vägen ”neråt” så hittade vi traffaly square med den gigantiska blå tuppen och när vi fortsatte ännu längre ner så såg vi skymten av big ben och bestämde oss för att promenera ditåt. Här satte min foglossning och trötthet lite stopp för mig men med lite vila på en bänk så var vi på benen igen och nådde tillslut målet och fick se mäktiga Big ben och stora Parisehjulet.

När vi var klara med utsikten och fotograferandet så tog vi oss ner i underjorden igen och tror vi hamnade på någon slags tåg station för vi fick åka och byta linje för att komma rätt igen men tillslut kom vi fram till Camden town.

När vi tillslut nådde Camden så var maknaden öppen och vi var så förväntansfulla och kostade oss in men till vår stora besvikelse så var det bara massa kläder och en underlig doft av rökelse. Sofi hittade en fin oljemålning som hon köpte av Big ben som hon kommer pryda sin nya lägenhet med. Lite besvikna gick vi ut ur marknaden som vi då trodde var det ända som fanns där men efter en lite promenad hittade vi…

..Den riktiga marknaden och det var så mysigt att få komma in när dom precis böjade öppna sina stånd och vi hittade en kille som sålde färskmalen kaffe och vi satte oss där och njöt i vårsolen. Han var hur gullig som helst då han hade en liten skål där man kunde lägga dricks och allt gick till dinousarie forskning och framför stod det en liten dinosaurie haha. När vi kände oss nöjda och påminde oss själva att verkligen njuta för sånt här är inte vardag för oss utan vi har alltid med oss barnen som man måste hålla koll på så började vi kolla runt lite på marknaden och såg även när båtar slussades ur de gulliga kalkerna som låg jämte marknaden..

När vi kände oss nöjda så gick vi bara tvär över vägen och tanken var bara att kolla lite hur det såg ut på andra sidan tills vi upptäckte att vi stod på taket av hela mat marknaden och som de matälskare som vi är så blev vi helt hyvade och skyndade oss ner för att bara få titta på alla stånd med olika mat från världens hörn och tillslut slog vi oss ner och njöt av etiopisk mat i form av Injera som var sååå gott!!

När vi suttit och ätit en stund och vilat så fortsatte vi att upptäcka och insåg att marknaden aldrig tog slut och vi som trodde det bara var dom små stånden som var i början av ”staden” haha. Det var riktigt mysigt att bara promenera runt men dom sålde mestadels likadana saker så jag hittade inget speciellt att köpa utan var nöjd med att bara titta.

När vi var nöjda med marknaden så drog vi oss tillbaka till stan och intog en andra runda på oxford st för att inhandla det vi ”glömt” på primark. Det är så typiskt när man handlar på primark , man kommer på allt man skulle ha köpt när man kommer hem så det blir ett antal svängar dit och detta var ju inte heller sista gången haha. Vi gick tillbaka till hotellet och mina fötter var så svullna att dom hade stora märken från mina gympa skor så det blev att dega i sängen en timme med fötterna upphöjda innan vi kände oss redo att ta oss ut igen.

Såhär såg vårt stökiga hotellrum ut, all enkel het med två sängar och en liten tv vilket är perfekt om man bara är på en kort resa och syftet inte är att hänga på hotell rummet. Utsikten var ju inte heller fy skam , till vänster så ligger oxford st bara två gator neråt.

Efter lite vila och packning på hotell rummet så hoppade vi bussen som gick utanför oss och åkte några stationer tills vi kom till en stor gå gata, coolt tänkte vi och undrade vart vi var. När vi fortsatte att gå lite så insåg vi att vi var vid picadilly cirkus och vi som hade åkte runt hela tunnelbana systemet på morgonen för att ta oss dit och då insåg vi lite hur london ligger och hur man tog sig runt vilket var lite roligt och allt var rätt nära ändå. En sväng in på turistfällan M&M och handlade ytterst lite choklad hem till familjen för 7 pund, dom tjänar feta pengar där kan man säga!

Vi promenerade runt den sista kvällen vi hade där och bara njöt av all människor, och om det är något det är mycket av i London så är det människor! Tänk att det är 3 miljoner människor som tar sig igenom tunnelbanan varje dag!? helt sjukt…

Vi var en sväng in på Nespresso och drack lite kaffe och kikade på alla maskiner och avslutade sedan kvällen efter att vi hade gått lite vilse på en Indisk restaurang där vi avnjöt en härlig middag tillsammans och njöt av allt vi hunnit gjort på så kort tid.

Efter restaurang besöket kunde jag knappt röra mig så det blev en snabb sväng förbi Starbucks för att låna lite WIFI och checka in oss och sedan hem och vi somnade som två små barn, jag fick även sova i Sofi´s säng vilket gjorde natten ännu bättre.

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!